Vedtægter
Vedtaget på ordinær generalforsamling d. 16. september 2021
Matrikel nr. 4020 Sundbyøster, København. Ejerlejlighederne nr. 1-57
Beliggende Spaniensgade 15A, 15B, 15C, 15D og Lyongade 17A, 17B, 17C og nr. 19, 2300 København S
(E/F Andershus og Jeppehus) Cvr. nr. 32628176
§ 1. Indledning, formål, medlemskab og hæftelse
Vedtægterne er udarbejdet på baggrund af Bekendtgørelse nr. 1738 af 29. november 2020
med afvigelser/tilføjelser i henhold til foreningens tinglyste særvedtægt og nye
vedtægtsbestemmelser besluttet på generalforsamling.
Stk. 2. Ejerforeningens formål er at administrere den fælles ejendom og øvrige
fællesanliggender for ejerne af ejerlejlighederne i foreningen.
Stk. 3. Medlemmer af ejerforeningen er de til enhver tid værende ejere med tinglyst adkomst
til en ejerlejlighed i foreningen. Ved ejerskifte overgår medlemskabet på den aftalte
overtagelsesdag, selv om ejerskifte endnu ikke er tinglyst. Ved anden overgang, herunder
bobehandling, brugspant og arv, overgår medlemskabet på tidspunktet for overgangen af
ejerbeføjelserne.
Stk. 4. For ejerforeningens forpligtelser hæfter ejerne personligt (med hele ejers formue), pro
rata (med den enkelte ejers andel) og subsidiært (således at krav først skal gøres gældende
mod ejerforeningen, inden krav gøres gældende mod ejerne) i forhold til deres fordelingstal,
medmindre ejerne har påtaget sig en mere vidtgående hæftelse.
Stk. 5. Medlemmerne er berettiget og forpligtet overfor ejerforeningen i forhold til de til enhver
tid værende administrative fordelingstal for ejerlejlighederne. Disse tinglyste fordelingstal
anvendes hvor andet ikke er fastsat i nærværende vedtægt for ejerforeningen til fordeling af
fællesudgifter.
Stk. 6. Særskilt matrikulerede opbevaringsrum (ejerl. nr. 45-57) indgår uanset areal med et
fast bidrag til ejerforeningen på kr. 750,- pr. år til dækning af en skønsmæssigandel af
fælleslys og renholdelse. Det faste bidrag indeksreguleres årligt, første gang 1. januar 2008, i
forhold til udviklingen i nettoprisindekset i forhold til nettoprisindekset i maj 2006 på 113,5.
§ 2. Generalforsamling
Generalforsamlingen er ejerforeningens øverste myndighed.
§ 3. Simpelt flertal
Generalforsamlingen træffer beslutninger med simpelt flertal efter fordelingstal, medmindre
andet følger af ejerlejlighedsloven eller denne normalvedtægts §§ 4-6.
§ 4. 2/3-flertal
Generalforsamlingens beslutninger om væsentlige forhold træffes med tilslutning fra mindst
2/3 af ejerne i foreningen efter fordelingstal og antal, medmindre andet følger af
ejerlejlighedsloven eller denne normalvedtægts §§ 6-7. Beslutninger om væsentlige forhold
omfatter:
1) Vedtægtsændringer.
2) Begrænsning af ejernes ret til korttidsudlejning, jf. § 30, stk. 2.
3) Sikkerhedsstillelse, jf. § 31.
4) Fordeling af forbrugsudgifter og lignende efter andet end fordelingstal, hvor dette fører til,
at hver ejer vil komme til at betale for sit individuelle, faktiske forbrug.
Stk. 2. Beslutninger om væsentlige og varige ændringer eller andre væsentlige dispositioner
over fællesejendommen træffes med tilslutning fra mindst 2/3 af ejerne i foreningen efter
fordelingstal og antal, jf. dog § 6. Beslutninger om væsentlige og varige ændringer eller andre
væsentlige dispositioner over fællesejendommen omfatter især følgende eller lignende
beslutninger:
1) Godkendelse af elevator- eller altanprojekter, såvel ved etablering af nye altaner, udvidelse
af eksisterende og ændringer af fællesejendom, som en sådan beslutning medfører. Udgifterne
i forbindelse med sådanne projekter skal afholdes af de ejere, der opnår fordele derved,
uanset om de pågældende har stemt for projektet eller ej.
2) Salg af fællesejendom, herunder inddragelse af bagtrappeareal, dele af lofts-, eller
kælderrum og lignende til enkelte af ejerlejlighederne eller salg af en ejerlejlighed tilhørende
ejerforeningen. Som en del af godkendelsen af en sådan disposition kan generalforsamlingen
beslutte, at fordelingstallene skal justeres, så en erhververs fordelingstal fremover svarer til
ejerlejlighedens forholdsmæssige andel uanset fordelingstallet for det overdragne fællesareal
eller ejerlejlighed.
3) Indgåelse af aftaler om eksklusiv brugs- eller benyttelsesret til fælles ejendom såsom leje
eller brug af kælderrum, loftsrum, parkeringspladser eller lignende, hvis retten gøres
uopsigelig i mere end 5 år.
4) Beslutning om indretning af nye tagboliger på fællesejendom, jf. ejerlejlighedslovens § 5,
stk. 7.
§ 5. Særregel om fornyet generalforsamling ved 2/3-flertal
Vedtages et forslag efter § 4 ikke med det fornødne flertal på generalforsamlingen, men har
det på generalforsamlingen opnået tilslutning fra mindst 2/3 af de repræsenterede ejere efter
fordelingstal og antal afholdes der ekstraordinær generalforsamling inden 8 uger. På den
ekstraordinære generalforsamling kan forslaget, uanset antallet af repræsenterede ejere,
vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer efter fordelingstal og antal.
§ 6. 9/10-flertal
Beslutninger om salg af større grundarealer eller betydelige fælles bestanddele, der ikke
medfører, at den enkelte ejerlejlighedsejers forpligtigelser over for ejerforeningen forøges, kan
træffes med tilslutning fra mindst 9/10 af ejerne i foreningen efter fordelingstal og antal.
§ 7. Vetoret
Vedtægtsændringer og beslutninger, hvorved retsstillingen mellem ejerne forskydes, og
beslutninger, der medfører indskrænkninger i særrettigheder, eller medfører at ejerne
pålægges yderligere forpligtelser, kræver samme flertal som de vedtægtsændringer, der
omfattes af §§ 4 og 6, samt tillige samtykke fra de ejere, hvis retsstilling forringes. Dette
gælder dog ikke, såfremt andet følger af ejerlejlighedsloven eller normalvedtægtens §§ 4 og 6,
herunder at der foretages mindre, nødvendige justeringer af fordelingstal, hvor beslutninger
efter § 6 nødvendiggør det.
§ 8. Generalklausul
Der må på generalforsamlingen ikke træffes beslutning, som åbenbart er egnet til at skaffe
visse ejere eller andre en utilbørlig fordel på andre ejeres eller ejerforeningens bekostning.
Tilsvarende gælder for beslutninger, der påfører en eller flere ejere en utilbørlig ulempe.
§ 9. Ordinær generalforsamling
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år senest 6 måneder efter udløbet af ejerforeningens
regnskabsår.
Dagsorden for denne skal omfatte mindst følgende punkter:
1) Valg af dirigent og referent.
2) Bestyrelsens beretning for det senest forløbne år.
3) Forelæggelse af årsregnskab med revisors påtegning til godkendelse.
4) Forelæggelse af vedligeholdelsesplan for ejendommen til godkendelse.
5) Forslag efter § 10.
6) Forelæggelse af budget til godkendelse.
7) Valg af formand for bestyrelsen i lige år.
8) Valg af andre medlemmer til bestyrelsen.
9) Valg af eventuelle suppleanter til bestyrelsen.
10) Valg af revisor.
11) Eventuelt.
Stk. 2. Den ordinære generalforsamling indkaldes skriftligt af bestyrelsen med mindst 4 ugers
og højst 8 ugers varsel. Årsregnskab og budget gøres tilgængeligt sammen med indkaldelsen
eller senest 1 uge før generalforsamlingen.
Stk. 3. Indkaldelsen skal angive tid og sted for generalforsamlingen samt dagsordenen.
§ 10. Forslag
Bestyrelsen og enhver ejer i foreningen har ret til at få et konkret angivet emne behandlet på
den ordinære generalforsamling.
Stk. 2. Forslag til behandling på generalforsamlingen skal være bestyrelsens formand i hænde
senest 3 uger før generalforsamlingen. Forslag inkl. nødvendige bilag mv. skal gøres
tilgængelige for ejerne senest 1 uge før generalforsamlingen.
Stk. 3. Ændringsforslag kan stilles på generalforsamlingen.
Stk. 4. Der kan ikke træffes bindende beslutning om punkter, der ikke er optaget på
dagsordenen, medmindre alle ejere er til stede og samtykker.
§ 11. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, ud over de i § 5 og § 14, stk. 5, nævnte situationer,
når:
1) Bestyrelsen finder anledning dertil.
2) Det til behandling af et konkret angivet emne begæres af mindst ¼ af ejerne i
ejerforeningen efter fordelingstal eller antal.
3) En tidligere generalforsamling har besluttet det.
Stk. 2. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes skriftligt af bestyrelsen med mindst 2 ugers
varsel.
Stk. 3. Indkaldelsen skal angive tid og sted for den ekstraordinære generalforsamling samt
dagsordenen og nødvendige bilag.
Stk. 4. Ændringsforslag kan stilles på den ekstraordinære generalforsamling.
§ 12. Adgang, stemmeret og fuldmagt
Følgende har adgang til generalforsamlingen:
1) Enhver ejer i ejerforeningen.
2) Myndige medlemmer af en ejers husstand.
3) Myndige personer, som en ejer har givet fuldmagt til at møde.
4) Bisiddere eller rådgivere for ejere.
5) Ejerforeningens administrator og revisor.
6) Bestyrelsens bisiddere eller andre personer indkaldt af bestyrelsen.
Stk. 2. Enhver ejer i ejerforeningen har stemmeret på generalforsamlingen. Stemmeretten kan
udøves af ejerens ægtefælle/samlever. Stemmeretten kan desuden udøves af en myndig
person eller ejerforeningens bestyrelse, som ejeren har givet skriftlig fuldmagt. Ejes en
ejerlejlighed af et selskab, kan stemmeretten udøves af en fysisk person, der er ansat hos og
repræsenterer ejeren. En ejer kan kun afgive én stemme pr. afstemning i henhold til fuldmagt
fra en anden ejer.
Stk. 3. For ejerlejligheder, der ejes af flere, tilkommer stemmeretten ejerne i forening. Er alle
medejere ikke til stede på generalforsamlingen, anses de fremmødte medejere for bemyndiget
til at stemme på alle medejeres vegne, medmindre de fraværende medejere inden
generalforsamlingens begyndelse har meddelt bestyrelsen andet.
§ 13. Dirigent og referat
Generalforsamlingen vælger selv sin dirigent, der ikke behøver at være ejer af en ejerlejlighed
i ejerforeningen.
Stk. 2. Der udarbejdes referat af mødet med gengivelse af beslutninger og væsentlige
drøftelser. Referatet underskrives af dirigenten og formanden for bestyrelsen og gøres
tilgængeligt for ejerne senest 4 uger efter generalforsamlingens afholdelse.
§ 14. Bestyrelsen
Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen. Den består af mindst 2 medlemmer ud over
formanden, der vælges af generalforsamlingen. Desuden kan vælges 1-2 suppleanter. Som
formand, medlemmer af bestyrelsen og suppleanter kan vælges ejere i ejerforeningen, disses ægtefæller/samlevere og myndige husstandsmedlemmer. Der kan kun vælges et
bestyrelsesmedlem pr. ejerlejlighed.
Stk. 2. Formanden og bestyrelsens øvrige medlemmer vælges for 2 år. Formanden og
halvdelen af bestyrelsens øvrige medlemmer afgår i lige år. Suppleanter afgår hvert år.
Genvalg kan finde sted.
Stk. 3. En suppleant indtræder i bestyrelsen ved et bestyrelsesmedlems meddelelse om
længerevarende forfald.
Stk. 4. En ejer i ejerforeningen kan give lejer af dennes ejerlejlighed fuldmagt til at kunne
vælges til bestyrelsen. Tilsvarende kan en ejer, der er en juridisk person, give fuldmagt til en
fysisk person, der som repræsentant for ejeren kan vælges til bestyrelsen. En suppleant
indtræder, når en fuldmagt tilbagekaldes.
Stk. 5. Findes ingen suppleanter, indkaldes til ekstraordinær generalforsamling til valg af
bestyrelsesmedlemmer og suppleanter. Fratræder formanden i en valgperiode, konstituerer
bestyrelsen sig med en ny formand indtil førstkommende generalforsamling.
Stk. 6. Bestyrelsen kan ved en forretningsorden fastsætte nærmere regler om f.eks.
indkaldelse til møder, konstitution, arbejdsdeling, føring af protokol, udsendelse af referat fra
bestyrelsesmøder, skriftlige og elektroniske møder, tavshedspligt og suppleanter.
Stk. 7. Ejerforeninger med 3 eller færre ejerlejligheder er omfattet af denne bestemmelses
krav til bestyrelsessammensætning med de fornødne modifikationer.
§ 15. Bestyrelsens møder
Formanden skal sikre, at der afholdes bestyrelsesmøder, når det er nødvendigt, og påse, at
samtlige bestyrelsesmedlemmer indkaldes.
Stk. 2. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne,
herunder formanden, er til stede.
Stk. 3. Beslutning træffes af de fremmødte bestyrelsesmedlemmer ved simpelt flertal. Ved
stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Stk. 4. Bestyrelsen udarbejder referat af mødet med gengivelse af beslutninger og væsentlige
drøftelser
§ 16. Bestyrelsens pligter
Bestyrelsen varetager den daglige ledelse af ejerforeningen og udfører generalforsamlingens
beslutninger.
Stk. 2. Bestyrelsen skal sikre en forsvarlig varetagelse af ejerforeningens anliggender,
herunder:
1) Udarbejdelse af budget og regnskab over ejerforeningens udgifter og indtægter.
2) Overholdelse af god skik og orden i ejerforeningen.
3) Foretage kontrol med indbetaling af fællesudgifter.
4) Tegne sædvanlige forsikringer (herunder brandforsikring, kombineret grundejerforsikring og
eventuelt bestyrelsesansvarsforsikring).
5) Renholdelse og snerydning af fælles arealer.
6) Udarbejdelse af vedligeholdelsesplan.
7) Fornyelse og vedligeholdelse i det omfang, sådanne foranstaltninger efter ejendommens
karakter må anses for påkrævede.
8) Søge konflikter efter husordenen løst ved ekstern mediation.
9) Varetage ejerforeningens interesser i forbindelse med eventuelle pligtige medlemskaber af
andre foreninger eller laug, herunder grundejerforeninger, bydelsforeninger, vandlaug,
gårdlaug eller lignende.
Stk. 3. Har bestyrelsen ikke antaget en administrator, vælger bestyrelsen en kasserer.
Stk. 4. Der tegnes bestyrelsesansvarsforsikring, medmindre et flertal på generalforsamlingen
bestemmer andet.
Stk. 5. Bestyrelsens beslutninger kan af enhver ejer i ejerforeningen, som afgørelsen vedrører,
indbringes for generalforsamlingen. Undtaget er beslutninger efter stk. 4.
§ 17. Bestyrelsens kommunikation med ejerne
Al kommunikation mellem ejerforeningen og ejerne, herunder indkaldelse til
generalforsamling, fremsendelse af fuldmagter og forslag, udsendelse af referater og påkrav,
kan ske digitalt ved e-mail eller andet almindeligt anerkendt elektronisk medie.
Stk. 2. Ejerne har pligt til at orientere ejerforeningens bestyrelse eller en eventuel
administrator om den elektroniske adresse, der kan bruges til kommunikation med ejeren. Ved
ændringer i ejerens elektroniske adresse har ejeren pligt til at orientere ejerforeningens
bestyrelse eller en eventuel administrator herom. I modsat fald anses indkaldelser mv., som er
sendt til den senest oplyste adresse, for at være kommet frem.
Stk. 3. Ejere, som er fritaget fra modtagelse af digital post fra det offentlige, kan mod
fremvisning af dokumentation herfor, blive fritaget for den i stk. 1 angivne
kommunikationsform.
Stk. 4. Ejere, der har behov for en papirudskrift af meddelelser fra bestyrelsen kan rekvirere
en sådan hos bestyrelsen eller en eventuel administrator mod betaling af et nærmere fastsat,
rimeligt gebyr.
§ 18. Administration
Generalforsamlingen kan beslutte, at ejerforeningen skal antage en administrator til bistand
ved varetagelsen af ejendommens daglige drift.
Stk. 2. Administrator må ikke være ejer i ejerforeningen og må ikke være dennes revisor.
§ 19. Tegningsret
Ejerforeningen forpligtes ved underskrift af formanden og et andet medlem af bestyrelsen eller
af to bestyrelsesmedlemmer i forening.
§ 20. Revision
Ejerforeningens regnskab revideres af en revisor, der vælges af generalforsamlingen. Når det
begæres af mindst ¼ af ejerne efter fordelingstal eller antal, skal revisor være en godkendt
revisor.
Stk. 2. Revisor vælges hvert år. Genvalg kan finde sted.
Stk. 3. Revisor må ikke være medlem af bestyrelsen og må ikke vælges som kasserer.
Stk. 4. Revisionen skal udføres i overensstemmelse med god revisionsskik, og regnskabet
påtegnes af revisor.
§ 21. Årsregnskab
Ejerforeningens regnskabsår er kalenderåret, medmindre generalforsamlingen med simpelt
flertal beslutter andet.
Stk. 2. Årsregnskabet skal indeholde både resultatopgørelse og balance.
Stk. 3. Det af generalforsamlingen godkendte regnskab forsynes med dirigentens påtegning
om, at regnskabet er fremlagt og godkendt på generalforsamlingen.
§ 22. Bod
Ejerforeningen kan pålægge en ejer at betale en bod på op til 10.000 kr., hvis ejeren eller
andre, som ejeren har givet adgang til sin ejerlejlighed, gør sig skyldig i grov pligtforsømmelse
over for ejerforeningen eller andre ejere i foreningen. Der kan endvidere pålægges bod ved
ejerens oftere gentagne misligholdelse trods påmindelse. Pålæg af bod over for en almen
boligorganisation forudsætter ud over adfærden hos en eller flere lejere, at den almene
boligorganisation tilsidesætter sin forpligtelse i lov om leje af almene boliger til at sikre god ro
og orden i ejendommen.
Stk. 2. Ejerforeningen kan pålægge en ny bod på op til 20.000 kr., hvis ejeren efter at være
pålagt bod fortsætter den grove forsømmelse af sine pligter, som tidligere har medført en bod.
Stk. 3. Beslutning om bod efter stk. 1 og 2 træffes på en generalforsamling med tilslutning fra
mindst 2/3 af ejerne i foreningen efter fordelingstal og antal. Vedtages et forslag efter 1. pkt.
ikke med det fornødne flertal på generalforsamlingen, men har det på generalforsamlingen
opnået det flertal, som er krævet efter 1. pkt. blandt de repræsenterede ejere, kan der
afholdes ekstraordinær generalforsamling inden 8 uger. På denne kan forslaget uanset antallet
af repræsenterede ejere vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer efter fordelingstal og antal.
Ejeren skal senest 2 uger efter generalforsamlingen underrettes skriftligt om
generalforsamlingens beslutning. Dette gælder, selv om ejeren har været til stede på
generalforsamlingen.
Stk. 4. Ejeren kan inden 6 uger fra modtagelse af skriftlig underretning om en pålagt bod gøre
begrundet indsigelse mod denne over for ejerforeningen.
Stk. 5. Modtager ejerforeningen en indsigelse, er det en betingelse for, at ejerforeningen kan
fastholde sit krav, at ejerforeningen senest 6 uger efter udløbet af ejerens indsigelsesfrist
anlægger retssag om bodens berettigelse.
Stk. 6. Betaling af bod reducerer ikke foreningens eventuelle erstatningskrav mod den
pågældende.
§ 23. Eksklusion
Ejerforeningen kan ekskludere en ejer, hvis ejeren eller andre, som ejeren har givet adgang til
sin ejerlejlighed, gør sig skyldig i særdeles grov pligtforsømmelse over for ejerforeningen eller
andre ejere i foreningen. Der kan endvidere ske eksklusion ved ejerens gentagne grove
misligholdelse trods påkrav. Eksklusion af en almen boligorganisation forudsætter ud over adfærden hos en eller flere lejere, at den almene boligorganisation tilsidesætter sin forpligtelse
i lov om leje af almene boliger til at sikre god ro og orden i ejendommen.
Stk. 2. Beslutning om eksklusion træffes på en generalforsamling med tilslutning fra mindst
2/3 af ejerne i foreningen efter fordelingstal og antal. Vedtages et forslag efter 1. pkt. ikke
med det fornødne flertal på generalforsamlingen, men har det på generalforsamlingen opnået
det flertal, som er krævet efter 1. pkt. blandt de repræsenterede ejere, kan der afholdes
ekstraordinær generalforsamling inden 8 uger. På denne kan forslaget uanset antallet af
repræsenterede ejere vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer efter fordelingstal og antal.
Ejeren skal senest 2 uger efter generalforsamlingen underrettes skriftligt om
generalforsamlingens beslutning. Dette gælder selv om ejeren har været til stede på
generalforsamlingen.
Stk. 3. Det er en betingelse for, at ejerforeningen kan fastholde eksklusionen, at
ejerforeningen senest 6 uger fra generalforsamlingens afslutning indbringer beslutningen om
eksklusion for domstolene. Dette kan dog undlades, såfremt den ekskluderede inden fristens
udløb skriftligt har anerkendt eksklusionen. Endvidere er det en betingelse, at ejerforeningen
lader stævningen tinglyse på den ekskluderede ejers ejerlejligheder.
Stk. 4. En ekskluderet ejer skal afhænde sine ejerlejligheder i foreningen inden 6 måneder fra
det tidspunkt, hvor der foreligger en endelig retsafgørelse om eksklusionens berettigelse.
Afhændelse må ikke ske til købere eller på sådanne vilkår, at den ekskluderede helt eller
delvist må antages at kunne bibeholde sin brugsret over de solgte ejerlejligheder. Er der
tinglyst stævning efter stk. 3, skal ejerforeningen tiltræde skødet ved salg.
Stk. 5. Overholder den ekskluderede ikke fristen i stk. 4, kan ejerforeningen kræve, at den
ekskluderede indstiller sine salgsbestræbelser. Ejerforeningen kan herefter begære
ejerlejlighederne solgt på tvangsauktion. Retsplejelovens regler for tvangsauktion finder
anvendelse med de ændringer, som følger af forholdets natur. Ejerforeningens rimelige og
sædvanlige udgifter i forbindelse med tvangsauktionen kan kræves betalt ud over
budsummen.
§ 24. Overførelse af udlejerbeføjelser
Er en ejerlejlighed udlejet, og udøver lejeren eller personer, for hvilke lejer er ansvarlig efter
lejelovgivningens regler, retsstridig adfærd over for ejerforeningen eller andre ejere i
foreningen, er ejerforeningen berettiget til at søge at bringe den uønskede adfærd til ophør
direkte over for lejeren. Ejerforeningen skal give ejeren mulighed for at berigtige forholdet
inden for tre måneder. Herefter kan ejerforeningen optræde som procespart og indtræde i
ejerens beføjelser over for lejeren til at opsige eller ophæve lejemålet. Ejerforeningen er over
for en almen boligorganisation alene berettiget til at overtage beføjelserne, såfremt den
almene boligorganisation, som udlejer, ikke følger gældende regler i lov om leje af almene
boliger for håndtering af husordenssager.
§ 25. Kapitalforhold
Ejerforeningen kan alene opkræve betaling til de løbende driftsudgifter og vedligeholdelse, dog
således at der kan tilvejebringes en rimelig egenkapital.
Stk. 2. Det kan på generalforsamlingen vedtages, at ejerforeningen skal foretage opsparing til
bestemte formål, herunder vedligeholdelses- eller forbedringsarbejder. Opsparingen skal være
anbragt i et pengeinstitut.
Stk. 3. Beslutning om anvendelse af de opsparede midler træffes på generalforsamlingen.
Stk. 4. Den enkelte ejer kan ikke kræve udbetaling af sin andel af ejerforeningens formue ved
salg af sin ejerlejlighed.
§ 26. Ejerforeningens vedligeholdelsespligt
Ejerforeningen foretager forsvarlig vedligeholdelse og fornyelse af alle ejendommens fælles
bestanddele, herunder af døre mod fællesarealer, vinduer, ruder, altaner, elevatorer, fælles
forsyningsledninger og fælles installationer indtil disses forgreninger ind til de enkelte
ejerlejligheder. Ejerforeningens pligt til renholdelse og overfladebehandling af døre mod
fællesarealer, vinduer og eventuelle altaner, gælder dog kun den udvendige side af disse.
Stk. 2. Ejerforeningen skal udbedre skader i ejerlejlighederne, der skyldes forhold omfattet af
ejerforeningens vedligeholdelses- og fornyelsespligt. Når ejerforeningen foretager
reparationer, skal der hurtigst muligt ske retablering i sædvanligt og rimeligt omfang og med
mindst mulig gene for ejerne.
Stk. 3. Udfører en ejerforening ikke efter påkrav uopsættelige arbejder, kan enhver ejer for
ejerforeningens regning lade sådanne arbejder udføre i det omfang, det er nødvendigt for at
afværge truende skade.
§ 27. Ejernes vedligeholdelsespligt
Det påhviler enhver ejer i ejerforeningen at foretage forsvarlig renholdelse, vedligeholdelse og
fornyelse af sin ejerlejlighed og øvrige områder, hvor ejeren har en eksklusiv brugsret. Pligten
omfatter maling, tapetsering, vedligeholdelse og fornyelse af gulvbelægning, gulvbrædder,
fliser og fuger, loftpuds, forsatsvinduer, indvendige døre, egne dørlåse og alt ejerlejlighedens
udstyr, herunder el-ledninger, el-kontakter, toiletter, vaske, vandhaner, radiatorer,
radiatorventiler, radiatormålere, andre forbrugsmålere, brugsvandsrør, varmeforsyningsrør,
gasrør og afløbsrør indtil disses forgreninger ind i de fælles ledninger.
Stk. 2. Ejeren er ansvarlig for renholdelse og overfladebehandling af døre, vinduer og
eventuelle altaner indvendigt. De enkelte ejeres vedligeholdelsespligt omfatter endvidere
eventuelle særindretninger i lejligheden eller monteret på fællesejendommen, herunder skilte,
antenner og nye altaner besluttet efter § 4, stk. 2.
Stk. 3. Ejerne må ikke foretage ændringer, reparationer eller maling af fælles bestanddele eller
lade opsætte dørtelefoner, antenner, skilte, reklamer m.m. uden bestyrelsens skriftlige
samtykke.
Stk. 4. Forsømmes en ejerlejlighed groft, eller er en ejers forsømmelse til gene for de øvrige
ejere, kan bestyrelsen kræve fornøden renholdelse, vedligeholdelse og istandsættelse
foretaget inden for en fastsat frist. Krav herom skal fremsættes skriftligt, herunder ved
elektronisk kommunikation. Efterkommes bestyrelsens krav ikke, kan bestyrelsen på
ejerforeningens vegne lade ejerlejligheden sætte i stand for den misligholdende ejers regning.
Stk. 5. Ejeren er erstatningsansvarlig for skader forårsaget af installationer, som denne har
foretaget.
§ 28. Tilsidesættelse af vedligeholdelsespligten
Skyldes en skade tilsidesættelse af vedligeholdelsespligten efter §§ 26 og 27 vil den part, der
har vedligeholdelsespligten, være ansvarlig for en sådan opstået skade.
§ 29. Adgang og reetablering
En ejer er forpligtet til at give repræsentanter for ejerforeningen adgang til sin lejlighed,
såfremt det er nødvendigt af hensyn til gennemførelse af eftersyn, reparationer,
vedligeholdelse og udskiftninger, som det påhviler ejerforeningen at udføre. Ejerforeningen
skal give et skriftligt varsel på 6 uger.
Stk. 2. En ejer kan kræve adgang til andres lejligheder med henblik på at udføre følgearbejder
i forbindelse med foretagelse af ombygningsarbejder eller nødvendigt vedligehold i sin
lejlighed, som ikke påfører den, der giver adgang, væsentlige ulemper. Ejeren skal give et
skriftligt varsel på 6 uger.
Stk. 3. I tilfælde af skader, hvis udbedring er uopsættelig, har ejerforeningen ret til at få
adgang uden varsel.
Stk. 4. Arbejder, der udføres i en lejlighed, skal afsluttes hurtigst muligt og med størst mulig
hensyntagen til de ejere, der berøres heraf.
Stk. 5. Der skal ske retablering i sædvanligt omfang. En ejers etablering af afblænding /
afskærmning af en fælles installation vil alene blive retableret i det omfang det ved
renoveringen borttagne materiale kan genanvendes og i øvrigt kun retableret ved anvendelse
af den arbejdstid som en afskærmning/ afblænding af den fælles installation ved anvendelse af
sædvanlige materialer ville udløse. Arbejdet må ikke medføre forandringer i de pågældendes
lejligheder, med mindre forandringerne er nødvendige for fagligt korrekt udførelse og ikke er
til væsentlig ulempe for den, der skal tåle forandringen.
Stk. 6. Er det med hensyn til arbejder efter stk. 2 nødvendigt at foretage destruktive indgreb,
kan den berørte ejer, såfremt retableringsomkostningerne skønnes at ville overstige 5.000 kr.,
kræve, at der stilles passende sikkerhed i form af en anfordringsgaranti, kontant deponering i
ejerforeningen eller lignende, før end arbejderne kan igangsættes.
§ 30. Udlejning
Ved udlejning af en ejerlejlighed i sin helhed til beboelse eller erhverv skal ejeren senest
samtidig med lejeforholdets begyndelse underrette ejerforeningens bestyrelse om udlejningen,
dens længde og informere om lejers navn og kontaktoplysninger samt om eventuelle
ændringer i egne kontaktoplysninger.
Stk. 2. Ved korttidsudlejning forstås udlejning, hvor lejeperioden er kortere end 31 dage.
Såfremt ejerforeningen efter § 4, stk. 1, har truffet beslutning om at forbyde sådan udlejning
er en ejer dog alligevel berettiget til at foretage korttidsudlejning med op til 4 separate
udlejninger og maksimalt for sammenlagt 30 dage i alt pr. kalenderår. Ejeren skal senest
samtidig med hver udlejnings begyndelse underrette ejerforeningens bestyrelse om
udlejningen, lejerens navn og kontaktoplysninger samt lejeperiodens længde.
§ 31. Sikkerhedsstillelse (pantstiftende tinglysning af vedtægten)
Til sikkerhed for ethvert tilgodehavende med tillæg af renter og omkostninger, som
ejerforeningen måtte få hos en ejer, herunder for krav efter § 27, stk. 4, er vedtægterne
tidligere lyst pantstiftende for kr. 30.000 i hver af ejerlejlighederne nr. 1 til nr. 44 og disse
hæftelser vil fremover være knyttet til denne vedtægt.
Stk. 2. Panteretten efter stk. 1 respekterer med oprykkende panteret alene de pantehæftelser,
byrder og servitutter, der hvilede på de enkelte lejligheder på tidspunktet for tinglysningen af
panteretten.
§ 32 Ordensreglement / Husorden
Ordensreglement/ husorden fastsættes af generalforsamlingen. Bestemmelser om husdyrhold
m.v. kan kun ændres hvis bestående rettigheder bibeholdes indtil dyrets død.
§ 33 Digitale generalforsamlinger
Digital generalforsamling kan efter bestyrelsens beslutning, undtagelsesvist erstatte fysisk
fremmøde på en generalforsamling.
Bestyrelsens beslutning skal være begrundet og begrundelsen skal fremgå af indkaldelsen.
Af indkaldelsen skal også fremgå, at de medlemmer som er fritaget for digital kommunikation,
har krav på at blive tilbudt deltagelse ved personligt fremmøde et nærmere angivet sted som
ikke må ligge udenfor den kommune hvor andelsboligforeningens ejendom er beliggende.
Det – eller de medlemmer- som i henhold til lov er fritaget for digital kommunikation, kan
betragtes som lovligt indkaldt til en digital generalforsamling, hvis bestyrelsen over for
dirigenten kan dokumentere, at medlemmet skriftligt har frasagt sig deltagelse eller, at
vedkommende medlem i øvrigt er repræsenteret på generalforsamlingen i henhold til meddelt
fuldmagt til et andet medlem.
Samtidig med indkaldelsen skal oplysning om den digitale platform fremgå, herunder
vejledning i hvordan medlemmet tilmelder sig og aktivt kan deltage under
generalforsamlingen.
Det er bestyrelsen som bestemmer hvilken platform man ønsker at anvende. Platformen skal
som minimum kunne håndtere fremmøderegistrering, dagsordenfremvisning, debathåndtering
og afstemningsregistrering.
§ 34 Vand, varme og el
Elforbruget for den enkelte ejerlejlighed afregnes direkte til forsyningsselskaberne, idet enhver
ejer tilmeldes forsyningsselskaberne som forbruger.
Stk. 2. Varme, samt varmt og koldt vand betales via ejerforeningen i.h.t. fordelingstal for så
vidt angår forbrug som ikke relaterer sig til den enkelte ejerlejligheds forbrug således om dette
kan aflæses af de individuelle forbrugsmålere. Enhver anden driftsudgift for forsyning af vand
og varme – herunder varmt vand, betales som en fællesudgift og fordeles efter de tinglyste
fordelingstal.
Påtaleret
Påtaleberettiget i henhold til nærværende vedtægter er ejerforeningen ved dennes bestyrelse.